måndag 15 januari 2007

Money money money

Without money

Bild: Toban Black

"Men vad skall du göra med alla pengar du sparar?" är en vanlig fråga när jag berättar om mitt köpstopp. Jag försöker förklara att det handlar inte om att spara pengar även om det är en bieffekt så att säga. Men vad jag skall göra med de pengar som eventuellt blir över av mina "fickpengar" är följande:

  1. sponsra min barnby i SOS-barnbyar
  2. betala på mitt studielån

Att betala mer än vad man behöver på sitt studielån kan tyckas dumt men jag har räknat ut att jag kommer att betala av det ändå någon gång i 50-års åldern och om jag kan betala av det lite snabbare så blir det flera tusen mindre i ränta över tiden.

Jag hittade följande artikel om Familjen Edel i USA. De är extrema "snåljåpar" och sparar 51% av sin inkomst men gör tyvärr inget vettigt med pengarna. Visserligen sympatiserar jag med vissa aspekter av deras liv, de följer bl. a "the Compact" och försöker att leva så miljövänligt som möjligt men deras förhållande till pengar verkar inte vara helt sunt. Mamman i familjen har även en egen blogg, Simple Living, som är mycket läsvärd.

För övrigt har jag varit hemma med ett kräksjukt barn idag och det ser ut att bli en lååång natt...

3 kommentarer:

  1. Men vad ÄR då poängen?

    SvaraRadera
  2. Poängen är att i första hand se om jag klarar det (jag är en tävlingsmänniska) och i andra hand förhopppnignsvis lära mig skilja bättre på "wants and needs".

    SvaraRadera
  3. Det där med studielånet tycker jag låter som en utmärkt idé! Ett år betalade jag runt tio tusen och lånet hade då minskat med ca 300 kr! Går det att få ner räntan är det ju suveränt. Varför betala så mycket extra när det redan från början är mycket. Idag, flera år senare, sitter jag här med dubbla lån (nya och gamla) är arbetslös med en 65% ersättning och är ändå tvungen att betala till CSN...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin